Skab super "sunde" produkter - med din dækningsgrad i tankerne
Jeg taler ikke om, at du skal sælge æbler, agurker eller gulerødder, og så bliver det hele bare godt.
Nej, det her handler om din dækningsgrad på dine produkter. Hvad dækningsgraden kan gøre for dine produkters sundhed, deler jeg med dig her.
OG bliv endelig, selvom jeg måske lige bragte et ord på banen, som du ikke har hørt om før.
Dækningsgrad er nemlig en utrolig vigtig indikator, for om dine produkters pris hænger sammen, og du på sigt, vil kunne betale dine regninger i din virksomhed.
Om dækningsgrad
Dækningsgraden på dine produkter, viser hvor meget der er tilbage til, at betale regningerne i din virksomhed.
Her får du et helt forsimplet eksempel:
Du sælger en workshop for 1.000 kr. ex. moms og har udgifter for 400 kr.. Dit overskud vil være 600 kr. og din dækningsgrad dermed 60%.
At kende til dine produkters dækningsgrad er ultra vigtigt, da du på den måde tager stilling til, om det du laver og gør, er rentabelt for for dig. Altså, giver det mening, at knokle med udviklingen og salget at et produkt, hvis det ikke giver dig et overskud til at betale dine regninger i sidste ende.
Høj dækningsgrad
En høj dækningsgrad viser at dit produkt eller din ydelse bidrager godt til at dække dine udgifter. En høj dækningsgrad er ofte et tegn på et sundt produkt, men du skal stadig have "øje" på produktet. Nogle gange kan en høj dækningsgrad være et udtryk for en høj pris, og hvis kunderne ikke synes dit produkt er det værd, vil de muligvis ikke købe det. Der vil det måske kunne være en fordel, at have en lidt lavere dælkningsgrad, men så få solgt lidt mere.
Lav dækningsgrad
En lav dækningsgrad viser at dit produkt ikke bidrager særligt, til at dække dine udgifter. Når dækningsgraden er lav, er det vigtig du tager stilling til, om du skal forsætte med at tilbyde produktet eller ydelsen. Eller om der skal ske nogle ændringer på den front. Nogle gange kan det være okay med en lav dækningsgrad, du skal bare gøre dig nogle overvejelser omkring det. Der kan være tale om et produkt, som du har med lav dækningsgrad, for at skabe en kundestrøm til dine lidt dyrere produkter.
Betragt - Høj eller lav dækningsgrad
Hvorvidt en dækningsgrad er høj eller lav, kan varierer alt afhængig af hvilken branche du er i.
Beregning af dækningsgrad
Dækningsgraden beregnes som (Omsætning - Variable omkostninger) / Omsætning. Resultatet udtrykkes normalt i procent
Jeg håber det har givet anledning til at du får set lidt på dine dækningsgrader på dine produkter.
Held og lykke med arbejdet med det, og skab en sund forretning.