Opnå dine mål med SMART
Når du sætter mål, er det super vigtigt, at de er opnåelige og helt klare. Ellers vil du ikke opleve succes, med dine målsætninger.
Ved at bruge SMART-modellen sikre du dig, at det du vil opnå er realistisk, og desuden hjælper det dig med at holde fokus og ikke mindst motivation.
Modellen er et virkelig dejligt lavpraktisk værktøj, som jeg selv bruger, hver gang jeg sætter mål.
SMART-MODELLEN STÅR FOR
Specifik, Målbar, Attraktiv, Realistisk, Tidsbestemt
Nu tager jeg dig gennem SMART-modellens opbygning, og giver dig konkrete eksempler på, hvordan den bruges.
Prøv evt. at bruge SMART-modellen på et mål du har lige nu.
SÅDAN BRUGES SMART-MODELLEN
Jeg bruger dette eksempel "Jeg vil udvikle en yogaworkshop med 10 pladser. Pladserne har jeg solgt den 1. marts 2025, så jeg kan betale mine regninger"
SPECIFIK
Målene skal være klare og præcise.
Specifik UDVIKLING OG SALG AF EN WORKSHOP.
" Jeg vil udvikle en yogaworkshop med 10 pladser. Pladserne har jeg solgt den 1. marts 2025, så jeg kan betale mine regninger"
Her er det yogaworkshoppen, der er specifik. Hvis du blot skriver workshop ved du ikke, hvad det specifikt er du skal i gang med.
MÅLBAR
Det skal være muligt at måle dine fremskridt.
Målbar UDVIKLING OG SALG AF EN WORKSHOP.
" Jeg vil udvikle en yogaworkshop med 10 pladser. Pladserne har jeg solgt 1. marts 2025, så jeg kan betale mine regninger"
De 10 pladser og datoen for hvornår alle pladserne skal være solgt, gør målet fuldstændig målbart.
ATTRAKTIV
Målene skal være motiverende og meningsfulde for dig.
Attraktiv UDVIKLING OG SALG AF EN WORKSHOP.
" Jeg vil udvikle en yogaworkshop med 10 pladser. Pladserne har jeg solgt 1. marts 2025, så jeg kan betale mine regninger"
Det attraktive i din målsætning er her, at du vil kunne betale dine regninger.
REALISTISK
Målene skal være opnåelige, men stadig udfordrende. Ellers er det svært at forblive motiveret.
Realistisk UDVIKLING OG SALG AF EN WORKSHOP.
" Jeg vil udvikle en yogaworkshop med 10 pladser. Pladserne har jeg solgt 1. marts 2025, så jeg kan betale mine regninger"
Her skal du se på om det egentlig er realistisk, at få solgt de 10 pladser inde 1. marts 2025. Hvis det er om en uge, skal du nok revurdere dit mål, medmindre du selvfølgelig allerede ved at 10 personer med sikkerhed, vil købe dine pladser.
TIDSBESTEMT
Der skal være en klar tidsramme for at nå målet. På den måde bliver du holdt oppe, på det du er i gang med.
Tidsbestemt UDVIKLING OG SALG AF EN WORKSHOP.
" Jeg vil udvikle en yogaworkshop med 10 pladser. Pladserne har jeg solgt 1. marts 2025, så jeg kan betale mine regninger"
Du har i din målsætning sat d. 1. marts 2025 som deadline for dit salg. Du er altså ikke i tvivl om, hvornår målet skal være opnået.
Ved brug af SMART-modellen er ovenstående målsætning sikret på en måde så den er både
Specifik, Målbar, Attraktiv, Realistisk, Tidsbestemt
Det giver en ro og styrke at arbejde med dine mål.
Rigtig god fornøjelse med dit målsætningsarbejde.